La CUP reclama el control públic de les centrals hidroelèctriques amb concessions caducades i l’impuls d’una empresa energètica catalana

La CUP reclama la creació d’una empresa energètica pública catalana per anteposar els interessos socials i mediambientals i avançar amb la sobirania energètica, que alhora s’encarregui d’iniciar els processos de reversió i internalització de totes aquelles centrals hidroelèctriques amb la concessió caducada.

Des de fa temps, la CUP denuncia que moltes centrals hidroelèctriques catalanes estan essent explotades amb les concessions caducades, algunes des de fa més de 30 anys. La legislació vigent (Llei d’aigües de 2001 i Llei de patrimoni de les administracions públiques de 2003) marca que el període concessional d’aquestes infraestructures generadores d’energia ha de ser de 75 anys com a màxim, sense pròrrogues des de la seva posada en marxa. Passat aquest període, s’ha d’extingir automàticament el dret d’aprofitament privat i procedir a la reversió pública, de manera gratuïta i lliure de càrregues, de les instal·lacions que constitueixen l’aprofitament hidroelèctric. Al Principat hi ha nombrosos exemples de centrals hidroelèctriques que tenen les concessions extingides, tant a les conques internes, gestionades per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), com a la conca de l’Ebre, gestionades per la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) i en molts casos s’han detectat greus irregularitats en la inscripció de noves dates de reversió d’aquestes concessions als Registres d’Aigües públics.

A més, la CUP reclama que s’impulsi una empresa energètica pública catalana que tingui el control públic de tot el cicle de producció, distribució i comercialització de l’energia, amb l’objectiu que els subministraments bàsics siguin un dret garantit per a tota la població i no “una mercaderia”, que signifiqui una veritable transició ecològica i que permeti una gestió transparent. “El control públic de l’energia ens permetria obtenir més sobirania contraposant-nos als interessos dels grans oligopolis privats, així com avançar amb la transició ecològica. És de sentit comú i és increïble que encara sigui una tasca pendent”, ha assegurat la diputada de la CUP-NCG, Laia Estrada.

Plataforma per recuperar l’energia (https://recuperarenergia.cat/)

Per altra banda, avui també s’ha presentat la Plataforma per recuperar l’energia, formada per unes 200 persones i col·lectius, que denuncia la connivència entre l’ACA i la CHE en el frau de les concessions caducades i la priorització de les concessions als oligopolis privats. Han anunciat que des de la plataforma faran un anunci exhaustiu de tots els casos on es detecti indici de frau per emprendre accions legals, depurar responsabilitats i iniciar el procés de reversió de les centrals hidroelèctriques afectades.

La central de Can Trinxet pot ser la primera a municipalitzar-se

Finalment, l’Arnau Bosch, regidor de la CUP a Sant Quirze de Besora ha explicat el cas de Sant Quirze de Besora, on hi ha un total de tres minicentrals hidroelèctriques, una de les quals es troba molt a prop d’extingir-se la seva concessió. En aquest sentit, l’electe ha anunciat que des del govern municipal iniciaran les tasques de reversió de la central.
Tanmateix, la CUP ha denunciat que la intenció de la pròpia ACA és treure la gestió de la central a concurs públic una vegada extingida la concessió, amb el potencial risc que s’acabi gestionant des d’una multinacional energètica privada.

És per això que consideren que aquesta és una lluita local que permetrà assentar precedent en els futurs processos de reversió d’altres centrals hidroelèctriques del país, que ja tenen a dia d’avui les seves concessions caducades o que estan a punt d’arribar al temps d’extinció.

27 de maig de 2021