El Parlament descarta el conveni d’educació amb l’OCDE gràcies a una moció de la CUP

Parlament

S’ha aprovat també la reducció de ràtios, l’augment de les plantilles, la millora de les condicions laborals del personal educatiu o la modificació de l’acord amb els centres concertats


A partir d’una moció sobre educació del grup parlamentari de la CUP, el Parlament ha aprovat descartar el conveni signat amb l’OCDE per millorar els resultats educatius. Un conveni signat aquest mes de gener sense la participació de la comunitat educativa. El Parlament insta ara al Govern d’Illa a desplegar les propostes consensuades per la cambra catalana la legislatura passada en el marc del monogràfic d’educació. L’acord ha estat transaccionat entre la CUP, JxC i ERC.

El Parlament també ha aprovat desplegar, al llarg dels propers dos anys, mesures per garantir una escola inclusiva començant per la reducció de ràtios i l’augment de les plantilles tant de docents com de personal laboral d’atenció educativa (PAE). En aquest sentit, també s’ha aprovat la “reconfiguració dels marcs horaris, reduint el gruix d’hores lectives de cada docent, per assumir els reptes d’un sistema plenament inclusiu, així com l’aposta per la formació, per fer factible la instauració de pràctiques inclusives als centres educatius”.

Amb l’objectiu de fer front al malestar dels docents i del PAE, també s’ha aprovat millorar les seves condicions laborals i salarials, “començant per l’augment d’un 25% del sou per al conjunt de docents i per la reclassificació amb el sou corresponent de tot el PAE, d’acord amb les normes vigents”.

En relació a l’escola concertada, el Parlament ha acordat aprofitar la negociació del nou decret de concerts educatius per finalitzar els concerts amb escoles que continuen segregant per sexe, així com “possibilitar la pèrdua de línies educatives als centres concertats abans de l’inici del curs escolar, tal com succeeix actualment als centres educatius de titularitat pública”.

La CUP ha aconseguit que s’aprovi fomentar l’ús de la llengua catalana al sistema educatiu i crear espais i moments d’ús més enllà de l’aula així com garantir l’actuació de la inspecció educativa. Tanmateix, el vot conjunt del PSC, PP, VOX i AC ha impedit que prosperessin les propostes que pretenien blindar “el català com única llengua vehicular” o la defensa i l’exercici la sobirania de les institucions catalanes a l’hora de determinar el model educatiu, “no aplicant les sentències judicials dels tribunals espanyols que, sense cap mena de criteri pedagògic, obliguen la vehicularitat de la llengua castellana i el seu ús en un mínim del 25% de l’ensenyament”.

31 de gener de 2025