En la mateixa roda de premsa de presentació, també es va presentar el número 6 de la llista electoral, Jordi Sàlvia. En Jordi Salvia, ocupara […]
En la mateixa roda de premsa de presentació, també es va presentar el número 6 de la llista electoral, Jordi Sàlvia. En
Jordi Salvia, ocupara el sisè lloc de la llista electoral de la Candidatura
d'Unitat Popular. Militant de l'esquerra independentista des de mitjans dels
anys 90, va ocupar el segon lloc de la llista a les eleccions del 2003, darrera
d'Otger Amatller. Te 27 anys i treballa en el
ram de l'hostaleria. Com a militant de la CUP ha estat membre de la
Permanent de la Candidatura, i representat al Consell d'Administració de Radio
i Televisió Vilafranca, al Consell per la Convivència i membre de la Comissió
paritària pro Vegueria Penedès.
Presentació dels eixos centrals del Programa
Participatiu de la CUP:DEMOCRÀCIA PARTICIPATIVA I MUNICIPALITZACIÓ
La democràcia
participativa és un dels eixos programàtics bàsics de la Candidatura d’Unitat
Popular de Vilafranca del Penedès, ja que entenem que la població
ha de disposar dels mecanismes de participació directe per tal d’exercir els
seus drets com a ciutadans/es i com a poble.
Des de la CUP hem treballat,
treballem i treballarem per a potenciar la participació de la ciutadania en les
decisions i en la gestió municipal. Així ho hem
demostrat en les diferents iniciatives que hem dut a terme al llarg d’aquesta
legislatura, tant al Ple municipal (en forma de mocions) com al carrer (en la
recollida de signatures de diferents reivindicacions populars). En un primer
moment vam aconseguir la modificació del ROM de Vilafranca, per tal de
facilitar l’entrada de la veu de la ciutadania als plens municipals, i més
recentment hem treballat en la campanya
“Zones blaves, municipalització!” amb l’objectiu que l’Ajuntament realitzés un
referèndum consultiu (tal i com està establert en el ROM) per decidir qui ha de
gestionar les zones blaves. La negativa a la realització del referèndum, així
com la falta de voluntat per tirar endavant els pressupostos participatius
(proposta que hem defensat any rere any) constata que, més enllà dels esforços dedicats per part de la CUP per a
potenciar la democràcia participativa,
aquesta requereix per sobre de tot,
de voluntat política per part de qui
governa i especialment per part de l’alcalde. Una voluntat política
d’obrir-se a la població, de confiança en la gestió col·lectiva i de màxima
transparència. Una voluntat d’obrir espais de poder per a la població, que de
moment no ha mostrat l’equip de govern, que s’autodefineix d’esquerres i
progressistes, més enllà d’algunes consultes ciutadanes sobre aspectes
superficials de la via urbana.
Des de la CUP entenem que la participació
ciutadana respon a l’exercici de la sobirania popular, per tant, el ciutadà no
és aquell qui vota cada 4 anys, sinó aquell corresponsable amb la gestió diària
de la vila, del territori i de les pròpies persones. La democràcia participativa s’anteposa, doncs, a la democràcia
representativa, amb voluntat de gestionar el municipi des de la població i per
a la població.
Tot això, implica una revalorització de
l’àrea de participació ciutadana, que ha de deixar de ser un departament
testimonial de l’administració municipal per a convertir-se en una àrea
estratègica, capaç de vehicular les demandes de la població i assegurar una
correcta circulació de la informació municipal a tots els nivells. És precís
iniciar processos reals de descentralització administrativa, política i de
recursos per tal d’apropar les decisions als ciutadans i possibilitar la seva participació
de forma efectiva. És doncs, objectiu de
la CUP, fomentar el debat públic, la decisió col·lectiva, i que aquestes
decisions es portin a la pràctica.
Per aconseguir la
viabilitat i l’autenticitat de la participació ciutadana a la nostra Vila i amb
l’objectiu de crear espais de participació popular directa, plantegem des de la
CUP un seguit de propostes:
1.
Nova modificació del ROM (Reglament Orgànic Municipal), per
tal de posar al servei de la població més instruments de participació popular i
per tal de descentralitzar la vida política i administrativa. Aplicació de les
mesures de participació ciutadana existents en l’actual ROM, com la
convocatòria de consultes populars.
2.
Modificació dels estatuts dels actuals
Consells Municipals
i creació de nous Consells Municipals per a totes les àrees de treball, per tal
de facilitar la participació directa d’entitats i ciutadans/es de la Vila
representatius del teixit associatiu del municipi de Vilafranca, com a
mecanisme de control democràtic de l’acció municipal, i amb capacitat
resolutòria i de gestió. De manera que
passin de ser simples consultors a esdevenir protagonistes de l’acció de govern.
3.
Potenciar les AAVV i diferents entitats de
la Vila, com a font
de riquesa democràtica i de participació ciutadana, amb la capacitat de gestió
de la vida municipal.
4.
Creació d’una Comissió Popular pel
Pressupost Participatiu, integrat per ciutadans/es i entitats per tal de donar dret a la
participació directa en la gestió municipal.
5.
Potenciar la corresponsabilització en la
gestió d’equipaments i programes municipals. La gestió dels serveis públics no han de
quedar en mans d’empreses privades, sinó que s’ha de garantir el seu
funcionament a través de convenis amb les diferents entitats i agents de la
Vila, convertint-los en protagonistes directes de la seva pròpia acció.
6.
Potenciar l’autogestió i
autoorganització del teixit associatiu i festiu de la Vila.
Pressupostos
participatius
Des de la CUP volem que s’iniciï a la nostra Vila la
discussió i execució dels Pressupostos Participatius, amb caràcter decisori i
no merament consultiu. Creiem que, la
realització i creació d’uns pressupostos participatius és un element necessari
perquè la població de Vilafranca pugui decidir sobre la gestió del seu propi
futur, decidint quines han de ser les prioritats en inversions i superant
l’actual abisme existent entre la ciutadania i les institucions de govern
municipal.
Al llarg d’aquesta legislatura i com ja hem denunciat
reiteradament afirmem que:
1.
L’equip de govern no ha complert amb la
seva paraula de mirar d’estudiar les possibilitats de tirar endavant uns
pressupostos participatius (tal i com van afirmar en el Ple del mes de desembre
de 2004).
2.
L’equip de govern continua amb una gestió
oculta dels pressupostos municipals (donant a l’oposició els pressupostos dies
abans de la seva aprovació, amb la qual cosa dificulta el seu estudi i la
presentació d’esmenes).
3.
L’equip de govern continua sense mostrar
una gestió transparent i informativa dels pressupostos municipals (moltes de
les partides no es troben desglossades).
Pla estratègic: un instrument de coordinació i de participació col·lectiva
Un
pla estratègic és concebut com l’exercici de construir conjuntament, entre tots
els agents implicats en la Vila, un document amb uns objectius generals i uns
projectes específics. Entenent la necessitat de planificar i actuar amb una
visió de conjunt, per afrontar el futur de Vilafranca el pla estratègic tindria
com a objectiu mirar endavant i reproposar una idea col·lectiva de Vilafranca
actualitzada i projectada a l’horitzó.
Entenem
per planificació estratègica l’activitat de concebre col·lectivament, amb el
consens dels representants de l’Administració pública, els agents urbans i la
societat civil, el futur desitjable per a la Vila, així com de definir-ne les
tècniques, els projectes i els recursos necessaris per acomplir aquest
objectiu.
El Pla Estratègic de la Vila ha de
garantir la cohesió social dels ciutadans, intensificant la cultura participativa de la Vila i creant els espais que
esdevinguin necessaris per fer realitat aquesta participació.
Estructura de l'ens
municipal: l’administració i els serveis municipals al servei del poble
Juntament
amb la promoció de la participació ciutadana, l’Ajuntament de Vilafranca s’ha
de dotar com a institució oberta a la seva població i eficaç en la gestió dels
serveis municipals. L’Ajuntament s’ha de convertir en un instrument al servei
de tota la població de Vilafranca i per això, els serveis municipals s’han de gestionar amb caràcter públic i no
privat. Actualment molts del serveis municipals es troben gestionats per
empreses privades amb ànim de lucre (aparcaments, zones blaves, equipaments
públics municipals…), la qual cosa repercuteix negativament sobre els
treballadors/es del servei i en els usuaris/es de Vilafranca.
És
per això, que des de la CUP proposem un seguit de mesures per tal de fer viable
un nou funcionament administratiu i dels serveis municipals encaminades a
definir una administració transparent, àgil, eficaç i democràtica:
1.
Crear
i fomentar mecanismes de gestió municipal oberts i transparents.
2.
Mesures
de promoció de la democràcia participativa des de la corresponsabilització amb
la població en la definició i gestió de projectes (per exemple un Pla
Estratègic Municipal).
3.
El
manteniment i desenvolupament dels serveis de titularitat pública amb la
implicació directa dels ciutadans i ciutadanes en la seva planificació i
gestió.
4.
Realitzar
polítiques de contractació de personal transparent i evitant qualsevol forma de
precarietat laboral.
5.
Desenvolupar
una política d’hisenda municipal basada en l’assoliment d’una justícia social
per a tots i totes les ciutadanes.
6.
Garantir
la plena catalanització de l’administració, per tal que el conjunt de la
població de Vilafranca tingui accés a
l’ús de la nostra llengua: el català.
7.
Enfortiment
dels papers de les entitats, associacions i col·lectius, potenciant
l’autoorganitzió i autogestió dels mateixos.
8.
Assegurar
la defensa per part de l’Ajuntament de les expressions de la voluntat popular
de la població de Vilafranca: en defensa de la Vila, la cultura catalana i la
identitat local, del Penedès i dels Països Catalans.
Cal apostar doncs, per a una democràcia participativa, per a reactivar
l’actual democràcia de baixa intensitat que patim i per il·lusionar a la
població en la tasca comuna de construir la nova Vila entre totes i tots.