Badalona: La CUP denuncia el model cultural i de comerç que promou el govern municipal

Nacional

La formació independentista  es partidària de fomentar la cultura popular i el moviment associatiu. Pel que fa al comerç, rebutja la instal·lació del Corte Inglés […]



La

formació independentista  es partidària de fomentar la cultura popular

i el moviment associatiu. Pel que fa al comerç, rebutja la instal·lació

del Corte Inglés i favorable a potencia el comerç de proximitat.


Aquesta és la Badalona que volem? Amb aquesta pregunta que la CUP de Badalona

ha enganxat a l’entrada del Màgic, vol denunciar dues qüestions

importants. Per una banda, el model cultural existent a Badalona des de

fa molts anys i, per una d’altra, el model de comerç que promou les

grans superfícies comercials, enlloc del comerç de proximitat. 


Pel que fa al model cultural, la CUP de Badalona

puntualitza que "L’experiència ens diu que hi ha dues menes de cultura.

La Cultura del Poble o Popular i la Cultura dels Poderosos o Dominant.

L’objectiu del moviment popular, i les entitats que en formen part,

hauria de ser desplaçar fins a substituir la cultura dominant en

l’actualitat per la cultura del poble"


També remarca que una altra apreciació és "el fet

que la Cultura del Poble va més enllà de la festa, l’oci, l’esbarjo i

el desenvolupament de les arts. Cal remarcar que aquesta Cultura, a

més, beu de diverses iniciatives i experiències. Diversitat d’entitats

de la ciutat treballen aquestes qüestions des de fa molt temps,

aconseguint uns resultats molt importants que cal tenir en compte":


· Coordinadora Popular de Festes de Maig (CPFM):

qui organitza la Festa Alternativa i Popular de Badalona com a model de

Festa autoorganitzada per les entitats i autogestionada des de fa 5

anys.

· Consell de la Juventut de Badalona (CJBDN): malgrat no compta amb el

reconeixement de l’Ajuntament, agrupa el jovent organitzat de la ciutat

i promou iniciatives i un model d’oci juvenil basat en l’autogestió pel

propi jovent i reclama espais per a fer això possible.

· Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL), Òmnium Cultural,

l’Espai Jove de Converses Interculturals i tantes d’altres: promouen

l’augment de l’ús social del català, la cultura tradicional,

organitzant iniciatives com el Correllengua, debats i d’altres

activitats.

I a nivell dels barris, també existeixen Moviments Culturals molt

interessants a llocs com Baix a Mar, El Pomar, La Morera (KAJA), Llefià

(Comissió de Cultura), El Progrés (La Moral), Sant Crist (La Mussara),

Sant Roc (Fundació Ateneu Sant Roc), i un llarg etcètera.


 


Font: Llibertat.cat


 


Pel que fa al model comercial, a l’entorn del

Màgic, que s’afegeix a l’àrea comercial de Montigalà i, properament a

El Corte Inglés,la CUP de Badalona vol fer es següents constratacions:



 


   1. Aquest model de comerç està directament relacionat amb allò

que al principi hem anomenat com la Cultura dels poderosos. Promociona

grans franquícies en detriment dels comerços arrelats a la ciutat i amb

tradició.


2. Perjudica seriosament el petit comerç de barri com han denunciat

reiteradament les Associacions de Comerciants de Badalona.  


 


   3. Són superfícies comercials depredadores amb l’entorn i afebleixen el teixit social.  


 


  4. Fomenten un consum passiu i acrític, que contribueix a

despersonalitzar-nos, a cosificar-nos, alienar-nos, amb la qual cosa

ens afebleix davant les agressions que vivim diàriament.Per tot plegat

des de la Candidatura d’Unitat Popular de Badalona clamem per a:

– Empoderar les entitats i el moviment popular de Badalona per a portar a terme les seves propostes.

– Posar l’accent en els equipaments, en els espais d’oci i culturals autogestionats pel jovent i per les entitats de Badalona.

– Insistir en la cultura del pensament crític, l’autoorganització,

l’esforç col·lectiu i la solidaritat sobretot per a aconseguir millores

en les condicions de vida, tot recuperant els valors republicans.

– Potenciar el comerç de proximitat que dinamitzi la vida social i enforteixi els lligams entre els veïns i veïnes de Badalona.

– Repensar el model comercial existent a la ciutat, tot començant per a

aturar la instal·lació del Corte Inglés i imposant mesures sobre les

grans superfícies comercials.

3 de maig de 2009