CUP Mataró – PP, PSC i CiU voten a favor dels peatges i tomben la moció la moció de la CUP de suport a #novullpagar

Nacional

Els partits “d’ordre” (CiU, PSC i PP) han tombat la moció que la CUP havia presentat al Ple municipal per tal que l’Ajuntament de Mataró […]


Els partits “d’ordre” (CiU, PSC i PP) han tombat la moció que la CUP havia presentat al Ple municipal per tal que l’Ajuntament de Mataró s’adrereixi a la campanya #novullpagar i reclami a la Generalitat que no tramiti les denúncies de les empreses concessionàries contra els cnductors/es que es neguen a pagar el peatge a les atuopistes. D’aquesta manera, PP, PSC i CiU aposten per mantenir els peatges, aproven les multes al #novullpagar i defensen els interessos de l’empresa Abertis. PxC s’ha abstingut i la proposta de resolució només ha rebut els vots a favor d’ICV i la CUP.

La CUP lamenta que s’hagi optat per un model de gestió i apropiació privada de les infraestructures viàries. La gestió d’aquestes s’ha concedit, de manera majoritària, a empreses privades amb fortes relacions amb els partits polítics governants.

Per donar algunes dades, el regidor de la CUP ha recordat que al Principat de Catalunya el 67% de les autopistes són de peatge, mentre que a la resta de l’Estat la proporció és del 20%; a Madrid no arriba al 3,5%; a Andalusia representa menys del 13%, i a Extremadura no n’hi ha, per citar només alguns exemples. En canvi, entre el Principat i el País Valencià es recapta un 48% de tots els ingressos per peatges a l’Estat espanyol.

Només el Principat de Catalunya recapta en peatges d’autopistes la mateixa quantitat que tot l’estat francès, malgrat que nosaltres només tenim 700 quilòmetres i els francesos en tenen 7.000

El PP ha argumentat que no podia votar a favor de “cometre una il·legalitat”, a la qual cosa el regidor de la CUP Xavier Safont-Tria ha respost que la il•legalitat és tramitar unes denúncies que no tenen cap fonament jurídic.

El PSC ha dit que hi votava en contra perquè considera que els peatges haurien de servir per regular el trànsit, a la qual cosa el regidor Xavier Safont-Tria ha replicat que ara mateix les peatges només serveixen per beneficiar les empreses concessionàries. En podrem parlar el dia que s’acabi el greuge comparatiu i es plantegi seriosament que els diners dels peatges serveixin per potenciar el transport públic.

Finalment, CiU ha dit que votava contra la moció per la manera com s’havia treballat en la seva el•laboració. El regidor de la CUP ha replicat a CiU que comenci a fer terball de neteja al seu govern i a la implicació que té amb Abertis.

Xavier Safont-Tria ha explicat que pensa que els canvis acostumen a venir per la pressió social des de la societat civil, i aquest n’és un exemple. Ha dit que om a regidor de la CUP dóna suport a la campanya #novullpagar perquè és una campanya justa i a més recull un sentiment majoritari d’aquesta ciutat i del nostre país.

Els acords de la proposta de resolució eren els següents:

1.- L’Ajuntament de Mataró instarà el Servei Català de Trànsit que no tramiti les denúncies de les empreses concessionàries als conductors i conductores que es neguen a pagar el peatge.

2.- L’Ajuntament de Mataró mostra la seva comprensió i suport a la mobilització de #novullpagar del proper 17 de juny, tot solidaritzant-se amb el conjunt de mataronins i mataronines que vulguin participar-hi.

3.- L’Ajuntament de Mataró reclamarà a la Generalitat de la comunitat autònoma catalana i al govern de l’estat espanyol que ordenin a Abertis el desmantellament de tots els peatges en aquells trams d’autopista en què ja s’ha amortitzat la inversió que aquesta companyia va fer en la seva construcció.

Vídeo de la intervenció del regidor de la CUP al Ple de l’Ajuntament de Mataró (vídeo aquí).

11 de juny de 2012