Girona: La CUP fa una crida al boicot del Tour de França

Nacional

La Candidatura d'Unitat Popular (CUP) de la ciutat de Girona ha decidit organitzar un boicot al Tour de França al seu pas per Griona, el […]



La

Candidatura d'Unitat Popular (CUP) de la ciutat de Girona ha decidit

organitzar un boicot al Tour de França al seu pas per Griona, el proper

9 de juliol.
La CUP considera que el Tour representa els

valors de l’Estat francès i qualifica de "desorbitada" la despesa

social que ha representat per l'Ajuntament de Girona, que "no ha

comptat amb el vistiplau ciutadà". L


’organització juvenil Maulets també

se suma a aquestes crítiques. CUP i Maulets expliquen que "l'Estat

francès històricament ha dut a terme una estricta política de negació

de les realitats nacionals que existeixen al seu territori, afectant

també als catalans del nord".


Davant d’aquesta constatació, la CUP convida a tots els gironins i gironines a exhibir la identitat catalana.

Tanmateix, aquesta organització independentista denuncia la

comercialització de l'esport i la seva mercantilització exagerada. La

CUP considera que la carrera no pot barrejar-se ni confondre amb

polítiques de promoció del ciclisme, amb els esports en general i molt

menys amb els hàbits saludables. En aquest sentit, la CUP recorda els

diferents episodis de dopatge que s'han produït en la història recent

d'aquesta prova. Els portaveus de la CUP de Girona han expressat que

"en un moment de crisi econòmica, les nostres administracions locals i

supramunicipals haurien de fer despeses de caire social i de promoció

de l'ocupació, evitant abocar els recursos econòmics que gestionen en

actes puntuals, mancats de continuïtat i de dubtós benefici per la

majoria dels ciutadans". A més, l’entitat destaca que no hi ha hagut

cap procés participatiu en la decisió de portar el Tour a la ciutat.


A

més recorden que l'Ajuntament està repintant senyalitzacions

horitzontals, però només als carrers per on passa la cursa i com

s'anuncia "massa discretament" que la ciutat quedarà paralitzada pel

tall de carrers principals. Per totes aquestes consideracions la CUP

veu necessària una veu contestatària davant d'un esdeveniment elitista,

"que només entorpirà la vida ciutadana, a més de restar recursos

econòmics per a actuacions prioritàries". Anna Pujolàs, portaveu de la

CUP de Girona, ho explica: “Fem una crida a tos els veïns dels carrers

per on passa la cursa ciclista. Cal que engalanin els seus balcons i

terrasses amb estelades. Cal fer fer notar la catalanitat de Girona

davant una prova esportiva carregada de simbolisme jacobí francès i que

té un seguiment mediàtic massiu. Però cal que siguem imaginatius i no

descartar res, ja que el boicot es pot expressar de moltes maneres”.


En

els propers dies la CUP i Maulets distribuiran fulletons informatius

pels carres però on transcorrerà la cursa. En aquest sentit, el dimarts

dia 7 i el dimecres dia 8 de 17h a 20h ambdues organitzacions faran una

parada a la Rambla (alçada del Pont de Pedra) on es podran adquirir

banderes estelades. Els independentistes tampoc descarten un

mobilització especial dels seus militants, que desplegaran pancartes

amb reivindicacions populars el mateix dia de la cursa.


L'Ajuntament de Girona ha posat moltes expectatives en el Tour, i vol

aprofitar-lo per projectar la ciutat turísticament. El 9 de juliol els

ciclistes passaran per Quart, Cassà de la Selva, Santa Cristina d'Aro,

Sant Feliu, Tossa, Lloret i Blanes. Els corredors arrencaran del

Rellotge de la Devesa a 3/4 d'1 del migdia i l'etapa tindrà 181,5

quilòmetres. Diverses veus s'han alçat per criticar el cost que

suposarà el Tour per l'Ajuntament de Girona, el qual hi invertirà

100.000 euros; la mateixa quantitat que hi invertirà la Diputació de

Girona. Una part d'aquests diners s'han destinat a fer els 10.000

ventalls amb lemes a favor del Tour que es repartiran entre el públic.


D'altra

gent ha mostra el seu enuig perquè el Tour comportarà un autèntic

col·lapse per la ciutat. El 9 de juliol només es podrà circular per

Girona en transport públic o a peu. El cotxe queda completament

desterrat en una dia on la ciutat perdrà al voltant de 1.000

aparcaments a la zona de la Devesa i tindrà moltes restriccions de

trànsit des de primera hora del matí fins a les tres de la tarda. Altra

gent aprofitarà que el Tour serà el centre de totes les mirades per

omplir Girona d'estelades.


L'alcaldessa

de la ciutat, Anna Pagans, veu justificat el col·lapse i les quantitats

de diners invertides. «El Tour tornarà a posar Girona en el primer pla

internacional», manifesta Pagans. Pagans veu així ompensada la despesa

i les afectacions a la ciutat que comportarà la sortida de la sisena

etapa de la ronda francesa per la repercussió mediàtica de la prova.

Els

aparcaments de la zona de la Devesa i de la Copa quedaran inutilitzats

des de darrera hora del dia 8 – a partir de les dues de la matinada la

grua retirarà els cotxes que encara hi hagi- i, com que tampoc es podrà

aparcar en tots els carrers pels quals passa el recorregut, la ciutat

perdrà més d'un miler d'aparcament aquell dijous de principis de

juliol.

4 de juliol de 2009