La CUP assenyala Endesa per la seva irresponsabilitat en l’abandonament del manteniment de les línies d’electricitat que han provocat el foc al Priorat

Ahir es van proclamar dos incendis forestals simultanis al Parc Natural de la Serra del Montsant, al Priorat,  tot calcinant unes 100 hectàrees i van provocant el confinament dels veïns de Porrera i Cabassers, el tall del subministrament elèctric, així com el desplegament de més de 170 bombers. Les investigacions assenyalen que l’origen del foc ha estat causa del mal manteniment de la línia elèctrica entre la Vilella Baixa i Cabassers, una infraestructura propietat d’Endesa, ja que l’empresa no havia fet el manteniment i els equips d’emergència es van trobar els arbres enredats en l’estructura elèctrica.

Per això la CUP ha denunciat la irresponsabilitat d’Endesa, així com de la resta de companyies elèctriques, en l’abandonament del manteniment de les línies d’electricitat tot apuntant que “les grans empreses energètiques sovint prefereixen pagar una sanció que no pas invertir en el bon estat d’aquestes infraestructures”.  Tanmateix, la diputada de la CUP, Laia Estrada, també ha apuntat cap a l’administració pública: “Si a Endesa i la resta de companyies els  surt més a compte pagar la sanció que mantenir correctament les línies és perquè l’administració pública també s’està desentenent del problema”. En aquest sentit, Estrada assenyala que al Principat, la Generalitat està actuant amb “una desídia i permissibilitat característiques de la connivència amb els lobbies”.

La Candidatura independentista assenyalen que, per molt que els agents rurals posin denúncia, és l’empresa qui se n’ha de fer responsable i en cas que no sigui així i s’originin incendis, l’Administració Pública ha de vetllar perquè l’empresa faci front a les conseqüències

Per últim, insisteixen en el fet que elproblema de fons és  “deixar un servei bàsic en mans d’empreses privades que només busquen el benefici econòmic”. Per a solucionar-ho, Estrada urgeix impulsar una energètica pública per assumir la producció, comercialització i distribució d’un servei essencial com és la llum. “Cal canviar el model econòmic, posar els serveis essencials al servei de la gent, evitar que la terra s’abandoni, així com els municipis petits i la gent que hi viu i la treballa”. Amb tot, els cupaires han registrat un seguit de preguntes al Departament d’Interior per tal de conèixer quants incendis forestals s’han originat a conseqüència del mal estat de les infraestructures i quin tipus de sancions i mesures s’apliquen des de la Generalitat per evitar-ho.

13 de setembre de 2024