La CUP reclama als partits que es proposen pel nou Govern el compromís de garantir la fixesa de les interines

Els anticapitalistes ho veuen com una condició imprescindible per preservar els serveis públics. Una nova sentència del TJUE ha donat la raó a les reivindicacions de les treballadores

“És essencial que aquells partits que es proposen per formar el nou govern de la Generalitat es comprometin a resoldre d’una vegada per totes l’abús de temporalitat que viuen més de 108.000 treballadores del sector públic català. És una acció imprescindible per preservar els serveis públics del país”. Així de contundent s’ha mostrat la CUP-DT, a través de la diputada Laia Estrada, davant la nova sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que critica  la Llei 20/2021 de desembre de 2021 -coneguda com a “Icetazo”- i avala la fixesa dels interins per sancionar l’ús abusiu de la temporalitat.
La CUP ja va denunciar que el Decret Llei d’Interinatge espanyol era profundament insuficient, incapaç i inservible per posar fi a la precarietat en les administracions públiques, que manté nivells de temporalitat elevadíssims que afecten a una tercera part de les treballadores de l’administració, la majoria d’aquests acumulant contractes temporals d’una dècada. La candidatura anticapitalista destaca que la temporalitat al sector públic català s’ha situat la darrera dècada entre el 25 i el 30%, amb un alt percentatge de persones amb un contracte o nomenament en frau de llei i la majoria de les mateixes superant els 10 anys prestant serveis. “A més el 70% són dones i amb una mitjana d’edat al voltant dels 50 anys”, adverteixen. “L’administració està permetent situacions precàries que afecten a tota la població. Les males condicions laborals impliquen una pitjor qualitat dels serveis públics, especialment en educació i sanitat”, assenyala Estrada.

La diputada cupaire critica que “el Govern s’ha passat la legislatura esquivant la fixesa i sotmetent-se als dictats del PSOE quan el cert és que podria haver exercit la seva autonomia per estabilitzar el major número d’interines en abús de temporalitat possible”. És per això que la CUP exigeix que els partits que es posicionen per formar Govern es comprometin a donar resposta a la situació de temporalitat desplegant al màxim aquesta autonomia de la institució en matèria de funció pública. Una fórmula, afegeixen, seria recuperar la Proposició de Llei per l’estabilització dels treballadors i treballadores del sector públic presentada per l’organització anticapitalista al Parlament el 2021. Aquesta mesura defensa l’estabilització de les persones interines amb més de tres anys de prestació de serveis i que a través de contractes laborals o nomenaments temporals realitzin activitats ordinàries, estables o permanents per l’Administració pública. Una llei, assenyalen els cupaires, que es va fer treballar amb les plataformes del sector.
 “Ni el govern català ni el de l’Estat ha donat resposta a la situació, contràriament han fet cas omís de les mobilitzacions, vagues i protestes sobre les reivindicacions de les plataformes d’interines i interins de diferents sindicats. Cal posar fi urgentment a la situació d’abús laboral”, ha sentenciat Estrada, que ha insistit en la gravetat que ha suposat la “falta de voluntat política” del govern català amb el funcionament general dels serveis públics: “Si no estabilitzes les treballadores públiques i mantens el personal temporal i precari després es justifica millor el procés de desmantellament i privatitzacions encobertes dels serveis públics en forma d’externalitzacions de serveis, veritat. Han deixat un llegat de retallades, externalitzacions i privatitzacions”.

13 de juny de 2024