Mataró: Les restes arqueològiques invaliden el projecte d’enderroc de Can Fàbregas

Nacional

Les restes arqueològiques que hi ha al subsòl de Can Fàbregas formen part del conjunt industrial catalogat, cosa que n’inhabilita el seu enderroc i trasllat […]





Les restes arqueològiques que hi ha al subsòl de Can Fàbregas formen

part del conjunt industrial catalogat, cosa que n’inhabilita el seu

enderroc i trasllat previstos pel govern municipal. Així ho ha exposat

l’arquitecte i urbanista Agàpit Borràs.


representant de la CUP

en el Consell Municipal del Patrimoni: "el que hi ha sota d’un Bé

Cultural d’Interès Local (BCIL), com és Can Fàbregas, “ambé és BCIL”.

Aquestes restes, doncs, són un element inherent a la fàbrica catalogada

i per tant no n’hi ha prou amb documentar-la, tal i com deia la

proposta tècnica de l’arquitecte Josep Maria Puig Boltà, a qui

l'Ajuntament ha encarregat el projecte de trasllat de la nau. La

descoberta d’aquestes restes ha d’implicar que es paralitzi tot el

procés de trasllat de la fàbrica. “Es vol aprovar inicialment

l’operació quan no es disposa de tota la documentació”, ha afegit

Borràs, i ha recordat que el mateix gerent de PUMSA, César Fernàndez,

ha reconegut que encara no se sap l'abast de la troballa, tot i que

calcula que encara en pot quedar un 50% per descobrir. Agàpit Borràs ha

recordat que cap arquitecte ni cap tècnic ha gosat donar el

vist-i-plau a la idea del trasllat i per això l'Ajuntament va haver de

recórrer a un "informe" signat per un càrrec polític de la direcció

general de Patrimoni del departament de Cultura de la Generalitat. No

obstant, l'escrit que autoritzava el trasllat de la nau (sempre que es

realitzi de forma íntegra i conservant tots els seus elements

catalogats) es va signar “sense conèixer les restes que hi ha en aquest

subsòl”, cosa que l'hauria d'invalidar.


Per la seva banda, el regidor de la CUP Xavier Safont-Tria

ha assegurat que el govern està a punt de cometre una irresponsabilitat

si fa l’aprovació inicial del trasllat. “És un projecte carregat

d’errors, sospites i il·legalitats”, ha dit Safont-Tria, i ha recordat

que la CUP ja ha interposat quatre contenciosos als jutjats per

diferents qüestions polèmiques al voltant de Can Fàbregas. El regidor

ha assegurat que l’executiu municipal comet “prevaricació”, ja que sap

que actua il·legalment i a base de "fets consumats" en l’operació del

trasllat. La CUP ha recordat un cop més que el reglament del Pla

especial del patrimoni arquitectònic de Mataró especifica en el seu

article 27-a que no es poden traslladar edificis amb el màxim nivell de

protecció (la catalogació “A” que ostenta Can Fàbregas). Safont-Tria ha

explicat que a partir d’ara les línies de treball de la CUP seran

“insistir en l’oferta de diàleg amb el govern per trobar altres

solucions” que no siguin el trasllat de la fàbrica, i “presentar

al·legacions, recursos i, si cal, nous contenciosos als tribunals per

frenar les irregularitats del projecte”.


La CUP també ha recordat que en la sessió de dimarts el Consell

Municipal de Patrimoni Arquitectònic de Mataró no va aprovar i va

deixar "sobre la taula" el seu vist-i-plau al projecte d'enderroc,

trasllat i emmagatzematge presentat pel govern. Aquests van ser els

arguments del representant de la CUP:


1. La convocatòria del Consell d’Administració de PUMSA i del

Consell del Patrimoni Arquitectònic, al mateix dia i a la mateixa hora,

per parlar del desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de Can Fàbregas,

no les considerem correctes ni per la forma ni pel contingut.

El representant de la CUP és conseller dels dos Consells i aquesta

coincidència no li ha permès exercir el seu dret a assistir a les dues

reunions.

La participació ciutadana i la transparència informativa haurien aconsellat variar les dates.


2. Hi ha diversos contenciosos judicials en tràmit sobre aquest

projecte, i seria aconsellable posposar qualsevol decisió fins a veure

el resultat dels mateixos, per a evitar situacions irreparables amb les

conseqüències jurídiques que això pot comportar.


3. Si el Consell de Ptrimoni ha d’opinar sobre el projecte de

desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la farinera de can Fàbregas,

necessita prèviament fer una visita in situ, al terreny i poder visitar

l’obra objecte del trasllat. Aquesta visita a la farinera de can

Fàbregas hauria de ser prèvia a qualsevol pronunciament d’aquest

Consell.

L’arquitecte redactor del projecte, diu que des de l’octubre del 2008

ha pogut analitzar l’edifici i que això ha estat extraordinàriament

interessant i suggerent per dictaminar els passos a seguir.

Aquest Consell, per a poder donar la seva opinió sobre el projecte,

també necessita fer aquesta visita que també serà extraordinàriament

interessant i suggerent per dictaminar els passos a seguir.

En cas contrari, estem en indefensió i no coneixem la càrrega de la prova.


4. L’arquitecte autor del projecte posa manifest, l’existència

d’uns soterranis i túnels que servien per fer anar la maquinària i que

són molt interessants per explicar el funcionament de la farinera així

com la seva connexió amb la xemeneia.

Aquest fet, determina i reforma encara més, la impossibilitat del

desmuntatge i trasllat, ja que el subsòl va implícit en la catalogació

dels béns catalogats, com així ho determina el marc legal vigent.

L’existència, doncs, d’aquesta xarxa de túnels i soterranis, abans

negada, impossibilita encara més el desmuntatge i trasllat, tota vegada

que també estan catalogats. El que hi ha sota un BCIL (Bé Cultural

d'Interès Local) també forma part del mateix BCIL. És a dir, també són

béns catalogats i per tant hem de seguir el marc legal i les seves

conseqüències jurídiques


5. Apart del descrèdit que suposa per Mataró el precedent

d’edifici catalogat emmagatzemat, insòlit fins ara en els treballs del

patrimoni arquitectònic, arreu de Catalunya, cal dir que la indefensió

del patrimoni es posa en evidència, en el desmuntatge, trasllat i

emmagatzematge pel que fa a la seguretat.

Però més encara, aquest ajuntament o un altre pot considerar no

prioritari el muntatge de la nau una altra vegada, i així es quedaria

emmagatzemada sine die.

Pel que fa al planejament, la desconnexió amb el futur muntatge és

total, pel que fa a obligacions i responsabilitats, calendari del futur

muntatge i localització.

Així es posa de manifest en l’informe de l’arquitecte redactor del projecte, Puig Boltà quan diu:

Estat d’amidaments Capítol VI-muntatge 2ª etapa:

En aquest estat d’amidaments, no s’inclou cap previsió de fonaments

degut al desconeixement de si aquest edifici es muntarà sobre una

estructura de plantes soterrani o sobre un terreny directament, i si

l’opció és aquesta última, on estarà ubicat i quines són les

característiques, que caldrà esbrinar amb el corresponent estudi

geotecnic.


 



NOTÍCIES DE PREMSA:


 


• Capgròs.cat: El govern dóna llum verda al projecte de trasllat de Can Fàbregas


• Capgròs.cat: El Consell del Patrimoni frena el projecte de trasllat de Can Fàbregas


• Capgròs.cat: El govern preveu tenir la fàbrica desmuntada i emmagatzemada a finals d’any


• Capgròs.cat: La CUP creu que les troballes inhabiliten el trasllat de Can Fabregas


• TotMataró.cat: El descobriment de noves restes al subsól nou entrebanc per al projecte aprovat


• El Punt: Mataró trossejarà i traslladarà la fàbrica de Can Fàbregas abans d'acabar l'any


• Mataró Ràdio: Butlletí informatiu vespre(27 gener 2009)


• El Punt: Demanen que s'aturi el trasllat de Can Fàbregas de Mataró per les restes que s'han trobat al subsòl



Comentaris

 

2 de febrer de 2009