Valoració de la Llei de Pressupostos i la Llei de mesures un cop aprovades pel Parlament de Catalunya

Davant l’aprovació de la llei de Pressupostos de la Generalitat 2020 el passat divendres 24 d’abril, la CUP Crida Constituent vol manifestar que:  Són uns […]

1. Són uns pressupostos caducats. La CUP ja els considerava insuficients en el moment que es van presentar les xifres al Parlament de Catalunya. Més de sis mesos després de ser gestats i en plena crisi d’emergència sanitària, els pressupostos aprovats són totalment invàlids per fer front als reptes i a la crisi econòmica i social actual i futura.
  2. No s’ha fet cap repriorització de la despesa tenint en compte el context actual. Mentre les classes populars s’empobreixen cada dia més, els serveis públics es troben desmantellats i sense recursos i les treballadores pateixen una precarització laboral sense precedents, els actuals pressupostos no reverteixen les retallades exercides pels governs de la Generalitat anteriors  i segueixen prioritzant el pagament del deute als bancs i a l’estat espanyol, destinant-hi la partida pressupostària més elevada, per sobre de qualsevol departament, augmentant-la en un 75% respecte els pressupostos del 2017.
  3. Els anuncis fets pel Govern respecte a l’increment de la despesa social d’aquests pressupostos eren propaganda. En uns pressupostos de més de 40.000 milions d’euros, dels 3.000 milions d’euros d’augment de la despesa anunciats, 1.700 són fruit de la despesa executada el 2018 i 2019 amb pròrroga dels pressupostos i per tant, ja compromesos. Pel que fa als 1.300 restants, majoritàriament van destinats a la despesa tendencial (actualització i augment de preus de serveis concessionats, augment de professorat fruit de l’augment de l’alumnat, etc.).
  4. Per revertir aquesta situació, el grup parlamentari de la CUP-CC va presentar una bateria d’esmenes amb l’objectiu de fer una repriorització de la despesa orientada a enfortir el sector públic, a la reactivació econòmica i a l’impuls d’una renda garantida universal.
  5. A través d’una major pressió en l’IRPF a rendes més altes i d’una modificació de l’impost de patrimoni s’hagués pogut augmentar considerablement els ingressos els Pressupostos 2020. A part d’una moratòria de part del deute, la CUP també va presentar propostes tributàries en aquest sentit.
  6. Era qüestió de voluntat política tirar endavant una alternativa política per prioritzar les persones per sobre de les grans empreses, bancs i capital. La proposta presentada per la CUP-CC en format d’esmenes va ser rebutjada àmpliament per la majoria de forces parlamentàries.
  7. Diversos sindicats, col·lectius, organitzacions i plataformes en defensa de diversos àmbits s’han posicionat clarament en contra d’aquests pressupostos i van exigir, des de l’inici, un replantejament de les xifres per tal d’augmentar la despesa social i revertir les retallades.
  8. Les votacions en contra a la majoria de les esmenes presentades per la CUP-CC als Pressupostos 2020 han impedit que s’aprovessin mesures necessàries com el retorn del 5% del salari retallat amb el Decret Llei 3/2010 (entre ell una part del personal sanitari); una dotació de 500 milions per la Renda Garantida Universal; el manteniment de totes les línies de P3 i P4  a les escoles públiques i la reducció de les ràtios; l’increment de les beques en educació; el restabliment de l’horari lectiu anterior a les retallades; expropiacions de sòl i habitatge amb la finalitat de destinar aquests béns a ampliar el parc d’habitatge públic de lloguer social; la compra i construcció d’habitatges en sòl públic residencial per a destinar-los a habitatges amb protecció oficial en règim de lloguer; la reactivació econòmica i el foment estructural de l’economia cooperativa; un salari en jornada ordinària de 1.239€ per les treballadores del sector públic; la internalització dels serveis d’emergències (112 i SEM); una banca pública i un llarg etcètera.
  9. Finalment, fa temps que es porta advertint que aquests Pressupostos van ser negociats responent a lògiques de pactes entre governs. Davant d’això, un cop facilitades unes xifres injustificables i insuficients per part de JxCat, ERC i Cat-ECP, cal que el Govern i els seus socis aclareixin quines aliances polítiques se’n desprenen, de forma clara i transparent.

28 d'abril de 2020