Informe de la comissió negociadora de la CUP-Crida Constituent
Des de l’endemà mateix de les eleccions del 27 de Setembre, la CUP-CC va plantejar els reptes que l’independentisme tenia per davant en el terreny del Què, el Com i el Quan, també el Qui, posant sobre la taula diferents consideracions:
– El bloc del sí ha estat majoritari al del no, però hi ha encara una bona part de la població que no ha volgut entendre les eleccions com a plebiscitàries, i una part molt important de vot provinent de classes populars, que no han volgut adherir-se al projecte independentista per raons que tenen a veure amb la identificació que fan de JxSI amb Governs de retallades i privatitzacions.
– Entenem que aquesta nova etapa requereix d’excepcionalitat en clau de Govern Provisional i en clau de lideratge compartit, tenint la mirada posada en el necessari eixamplament de la base que dóna suport al procés.
– Entenem que calen fórmules que contemplin la transversalitat en el lideratge polític cap a la nova República, la no vinculació del procés a un lideratge unipersonal i la garantia que els suports al referèndum de ratificació del procés constituent creixeran perquè s’haurà sabut consolidar la nova etapa deixant enrere episodis de corrupció, retallades i privatitzacions.
– Ens comprometem a treballar per fer de la transició cap a la República un procés més democràtic, més transversal i en el que no hi hagi cap imposició de cap partit en cap dels espais de treball, sinó que ens oferim per a treballar en clau de consensos en els grans acords.
– En aquest sentit oferim un esquema de govern en el que el lideratge sigui compartit i en el que la Presidència no recaigui en la persona d’Artur Mas, sinó que recaigui en un perfil que respongui millor a la concreció del consens, entenen també com a clau del consens, no només la CUP-CC sinó a CSQP.
Quines son les propostes concretes que es posen sobre la taula?
President de consens.
Tot i l’acord de Junts pel sí en relació el seu candidat a la Presidència, tenint en compte que la Presidència requereix del suport de, com a mínim, la CUP-CC, es creu que cal treballar per un acord per la investidura que tingui present que hi ha un espectre ideològic encara més divers que el que hi ha a JxSI, i que per tant, cal cercar un candidat de consens que reforci la transversalitat i la pluralitat de l’ independentisme.
En aquest sentit, es fa la proposta concreta que el candidat sigui el cap de llista de JxSi, entenent que pel fet que ha ocupat aquesta posició ha aglutinat el suport dels partits i independents que conformaven la candidatura i compta, a més, amb el suport del grup parlamentari de la CUP-CC i podria, a més, no generar el vot contrari d’altres formacions.
Lideratge polític coral.
3 persones que visualitzen la direcció del nou Govern de forma col·legiada i mancomunada i que tenen responsabilitats en les àrees clau del Govern Provisional: Emergència Social, Procés Constituent i Internacionalització del projecte republicà.
Malgrat la normativa vigent només permet investir un únic President, apostem perquè aquest lideratge polític es fixi en el mateix Ple d’Investidura, proposant que s’investeixin alhora els 3 presidents, compartint la intervenció i generant imaginari col·lectiu i mancomunat des del primer moment.
Presidència rotatòria
Malgrat la normativa vigent només permet investir un únic President, i no en preveu la rotació, creiem que en aquests 18 mesos hi podria haver la rotació presidencial a fi i efecte de consolidar, simbòlicament, la transversalitat de l’aposta independentista.
Co-Presidència
Malgrat la normativa vigent només permet la investidura d’un President i d’un Conseller en Cap o Vicepresident, entenem que la normativa podria revisar-se a fi i efecte d’adaptar-la a una nova vocació política; construir un sistema menys presidencialista i que ens acosti amb fórmules més democràtiques al procés constituent.
Comissionat per la internacionalització del Procés
Entenem que Artur Mas podria tenir un paper clau en la internacionalització del procés, i en aquest cas, entenem que un Comissionat nomenat pel Govern i avalat per la majoria Parlamentària podria permetre que es visualitzés en l’àmbit internacional com a una figura que, aprofitant el cabal de la Presidència autonòmica, es visualitzés com l’ex President autonòmic que treballa per la construcció de la República independent.