Terrassa: El desplegament dels Mossos, motiu de preocupació

El proper desplegament dels Mossos d’Esquadra a Terrassa i al conjunt del Vallès Occidental l’1 de novembre no pot ser motiu d’alegria per als i […]

El proper desplegament dels Mossos d’Esquadra a Terrassa i al conjunt del Vallès Occidental l’1 de novembre no pot ser motiu d’alegria per als i les terrassenques. Ens trobem davant l’arribada d’un cos políciac a la nostra ciutat que en la seva relativament escassa trajectòria ha protagonitzat nombrosos casos de repressió política i agressions a ciutadans i ciutadanes, motivant un gens despreciable nombre de denúncies.

Des de la Candidatura d’Unitat Popular de Terrassa no compartim el model de ‘seguretat’ que encarnen els Mossos, un model que vol dir protecció per als rics, però, per exemple, vista grossa a agressions feixistes que pot patir qualsevol ciutadà amb total impunitat, com les patides periòdicament a Castellar, Sabadell o Terrassa mateix. I és que els Mossos han estat denunciats en diversos casos com a responsables de tortures a detinguts i han actuat contra aquells i aquelles que discrepen del discurs oficial, actuant com a policia política. Al respecte, possiblement el cas amb més ressò públic ha estat el dels detinguts de Torà (la Segarra), en el qual l’Habeas Corpus a un dels detinguts va demostrar que se li havia subministrat drogues per a arrencar-li declaracions autoinculpatòries.

Un altre cas que va generar gran preocupació entre la població van ser les imatges que oferien els Mossos de desenes d’estudiants emmanillats i agenollats el 17 de novembre de 2005, i que les televisions i diaris ens mostraven al final de la manifestació contra l’EEES (Espai Europeu d’Ensenyament Superior) a Barcelona. La manifestació va ser convocada per la “perillosa” Plataforma mobilitzadora en Defensa de la Universitat Pública, que aglutina la majoria de sindicants d’estudiants, i les imatges es produïen en els dies del desplegament oficial a la ciutat de Barcelona, en que els Mossos van voler fer una ‘demostració de força’, a les ordres de la consellera Tura, carregant en aquella manifestació contra els i les estudiants, ferint-ne a centenars i practicant 44 detencions. Tal i com van denunciar, els i les detingudes van patir a comissaria agressions físiques i vexacions.

Tampoc no es pot oblidar el terrible cas la mort de Farid Bendaomed, el jove mort per part dels mossos d’esquadra el 27 de maig de 2004, durant un registre a casa seva, a Santa Coloma de Gramanet. Com tampoc no es pot passar per alt els diversos casos gariebé diaris de persones amonestades pels Mossos pel sol fet de portar el ‘CAT’ a la matrícula, o fins i tot casos de repressió pel fet de dirigir-se’ls en català, fet que pot semblar increïble en un cos que es presenta com a ‘català’. Això, però, es pot entendre si es considera que en darrera instància és un cos que depen tant de la Constitució espanyola com qualsevol altre cos políciac a l’estat.

L’arribada dels Mossos a Terrassa no és una bona notícia, com creiem que també ho consideren  milers d’altres terrassencs i terrassenques. El fet de ser la darrera comarca en que es despleguen ens ha permès comprovar el trist balanç de la seva ‘actuació’. És per això que no podem compartir, ni molt menys, l’entusiasme mostrat per determinades autoritats locals pel citat desplegament. Creiem que no es poden fer apreciacions a la lleugera en un assumpte en que les evidències mostren motius més que alarmants de funcionament antidemocràtic i contrari als drets humans en aquest cos policíac. No podem acceptar arguments de l’estil que els Mossos “no són com la policia franquista” per a tancar els ulls davant l’evidència de maltractaments. No podem callar i acceptar cap mena de repressió només perquè ‘hagin canviat les formes’. Aquesta mena d’arguments són molt perillosos.

Entenem que la propaganda oficial ha anat per altres bandes, i que molta gent de bona fe se l’ha cregut. Però si som objectius i valorem la trajectòria del citat cos pel que ha fet, no podem més que lamentar el desplegament dels Mossos a la nostra ciutat. I és que els Mossos han demostrat fins al moment actual que són lluny de ser una policia al servei de la població i que són molt més propers als seus origens ‘botiflers’, quan en ple segle XVIII es dedicaven a defensar la dinastia dels borbons a la ciutat de Valls i rodalies de ple Segle XVIII. Sens dubte, des de la CUP de Terrassa no els farem cap ‘gran rebuda’.

Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Terrassa [email protected]

18 d'octubre de 2006