Vilanova i la Geltrú: L’Ortoll, el gran femer de Vilanova

Des de la CUP de Vilanova i la Geltrú volem engegar una campanya per denunciar la precària situació mediambiental en que es troba l’Ortoll. Aquesta […]

Des de la CUP de Vilanova i la Geltrú volem engegar una campanya per denunciar la precària situació mediambiental en que es troba l’Ortoll. Aquesta zona, de gairebé 100 hectàrees situada al sud-oest de Vilanova, s’està convertint en el gran femer de la ciutat, i avui en dia s’assembla més, en algunes zones, a un abocador gegant que a un espai natural.

L’Ortoll està format bàsicament per alguns camps de conreu cultivats, altres d’abandonats, boscos, algunes cases, i forces barraques. La zona està dividida en l’Ortoll I i l’Ortoll II en l’actual Pla General vilanoví i ambdues zones tenen la consideració de sòl urbanitzable. I talment, sembla que el fet que l’actual Pla General sentenciï a mort aquest paratge natural pugui justificar l’abandó a que està sotmès per part del govern municipal. La CUP de Vilanova ja va defensar durant la passada campanya electoral municipal, que aquesta zona havia de ser preservada i que havia d’esdevenir un gran pulmó verd a Vilanova. Tot i així, encara que s’hi pretengui construir a mig o llarg termini, això no pot suposar que a l’Ortoll tot si val. Repartides per tot l’Ortoll s’hi poden trobar avui, tot tipus de residus, des de runes a electrodomèstics i mobles, passant per tot el ventall possible de deixalles domèstiques.

Preocupats per aquesta situació, el grup municipal de la Candidatura d’Unitat Popular va presentar, al ple del passat més de novembre del 2007, una pregunta en que es demanava quines accions tenia previstes l’ajuntament pel que feia als abocadors incontrolats que hi ha a la zona de l’Ortoll. La resposta que n’obtinguerem va ser la següent:

“L’Ajuntament davant els abocadors incontrolats que poden proliferar al terme municipal actua en el sentit, d’identificar els focus existents, netejar i sanejar la zona, i col·locar rètols informatius de prohibició dels abocaments.

En el cas de l’Ortoll, es procedirà a fer una inspecció inicial ja que no es té constància dels esmentats abocaments.

Augmentarem la vigilància i el control d’aquesta zona, així com les altres zones on es produeixen abocaments.”

Davant d’aquesta resposta des de la CUP només podem mostrar la nostra gran perplexitat. Només cal una passejada de 10 minuts per la zona per detectar-hi multitud d’abocadors. A més, durant els darrers mesos des de la CUP s’ha vigilat aquest “augment de vigilància i control” i no ens ha semblat pas que fos real; i en tot cas, el que si que podem assegurar és que no s’ha netejat cap d’aquest abocadors.

Veient doncs que semblava que els abocadors eren invisibles a ulls de l’ajuntament, el passat 15 de juny una desena de membres de la CUP es van dedicar a inspeccionar exhaustivament la zona, i en poc més de 2 hores van ser capaços de trobar-hi més de 40 abocadors dels quals l’ajuntament “no en té constància” de cap ni un. Amb les dades obtingudes d’aquests 40 abocadors, la CUP de Vilanova ha confeccionat un informe i s’ha entrat una denúncia al registre de l’ajuntament amb les coordenades de tots i cadascun d’aquest abocaments, i on també es recorda l’obligació que té l’ajuntament d’actuar davant d’aquestes circumstàncies. La CUP de Vilanova ha cregut convenient denunciar primer aquesta situació a l’ajuntament de Vilanova, però es reserva el dret a fer-ho davant d’instàncies superiors en cas de que no s’arregli la situació i se segueixi fent la vista grossa a aquesta degradació ambiental.

A més d’entrar aquest informe a l’ajuntament de Vilanova, la CUP presentarà una moció en aquest mateix sentit que es debatrà en el ple del proper 7 de juliol. En aquesta moció la CUP demanarà que el ple de l’ajuntament prenguin els següents acords:

– La clausura i neteja immediata de tots els abocadors existents a l’Ortoll.

– L’augment de la vigilància a l’Ortoll per detectar i sancionar l’abocament incontrolat de deixalles i runes en tota aquesta zona.

– La realització d’un estudi per tal de conèixer la conveniència del tancament al trànsit rodat de certs camins a l’Ortoll, per evitar que es pugui accedir amb vehicles a certes zones per abocar-hi deixalles i runes.

– Augmentar la vigilància per impedir els abocaments incontrolats a tot el terme municipal de Vilanova i la Geltrú.

A part d’aquestes accions que s’estan duent terme durant aquest mes de juliol, la CUP està preparant una exposició fotogràfica per denunciar la situació actual de l’Ortoll i per explicar què ens agradaria, des de la CUP, que esdevingués aquesta important zona de Vilanona. Des de la candidatura municipalista estam treballant per intentar tenir enllestida aquesta exposició a principis del mes d’octubre.

CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR

VILANOVA I LA GELTRÚ