Estimats avis i àvies: ens comprometem amb vosaltres

Estimats avis i àvies, Després del COVID-19 és possible que mai més res sigui igual, i que haguem de reconstruir un país que aguantarà la […]

Estimats avis i àvies,

Després del COVID-19 és possible que mai més res sigui igual, i que haguem de reconstruir un país que aguantarà la fragilitat de la soledat, la pobresa i la tristesa com si fos de vidre.

Però si alguna cosa tenim de la nostra part, és la vostra memòria, la certesa col·lectiva d’haver sobreviscut. Sobreviscut a la por d’una derrota que no ha tingut justícia, a la llarga nit del franquisme, a una transició malgirbada i a un capitalisme ferotge. I vosaltres sou, en essència, història viva d’aquesta resiliència. Com ho vau fer amb la llengua quan s’havia de parlar d’amagat, a la que sense preguntar i a vegades ni tant sols parlar, vàreu mimar i protegir com si d’un tresor es tractés.

Sou la ploma que escriu allò que els tribunals mai no han volgut jutjar, sou la música de la resistència silenciada, sou la paciència soterrada d’una esperança mai perduda, sou les que ens heu educat amb amor i valors del comú, sou qui ens ha fet dinars, sopars i berenars com a mostra de l’amor senzill, sou les incondicionals que mai jutgen, sou les de la ètica de la vida petita.

I això no pot cabre en estadístiques, ni en poblacions de risc, ni en morts evitables.
Com si fóssiu números buits de vida, com si es pogués prescindir de qui tant ens han ensenyat, com si la misèria d’uns serveis públics amputats que avui no us poden cuidar no fos una qüestió d’Estat.

Per nosaltres, sou memòria i, per tant, futur. Un demà que s’haurà d’escriure amb una premissa cristal·lina: som, perquè vosaltres vau ser. I portem a la mirada tot allò que en ensenyàreu entre estovalles amb pessics de pa de dinar, i tardes perdudes d’entreteniments domèstics amb la televisió de fons.

Estimats avis i àvies:
ens comprometem a sortir d’aquest malson juntes,
ens comprometem a passar comptes amb els responsables d’aquesta mala gestió que us fa prescindibles,
ens comprometem a que vosaltres sempre tingueu un racó allà on siguem,
ens comprometem a que mai més sigueu una estadística en una residència fosca,
ens comprometem a que la vida pugui ser viscuda per a totes les edats i a que els somnis es conjuguin en col·lectiu,
ens comprometem a no rendir-nos malgrat la incertesa.

Estimats avis i àvies: ens comprometem amb vosaltres.

19 d'abril de 2020