Així ho han plasmat en una proposta de resolució que han presentat a la Comissió de Territori al Parlament
El Parlament de Catalunya, en la sessió de la Comissió de Territori d’aquest dimecres ha aprovat una resolució per millorar el servei ferroviari de l’R3 de Rodalies entre Puigcerdà i la Tor de Querol – Enveig, a la Cerdanya. La proposta posa en valor la correspondència que hi ha a l’estació de la Tor de Querol – Enveig, situada a la Catalunya Nord, amb 3 serveis de l’SNCF: el Tren Groc cap a Vilafranca de Conflent, trens regionals “TER” cap a Tolosa de Llenguadoc i un tren nocturn cada nit cap a París. “Connexions com aquestes és vital promoure-les en la situació actual d’emergència climàtica, per donar alternatives no contaminants al vehicle privat i a l’aviació”, en paraules de la diputada Montserrat Vinyets qui ha defensat la proposta.
Una proposta que els cupaires han portat davant la situació de precarització que pateixen els usuaris que fan ús de la connexió transpirinenca. Una línia que denuncien “sovint cau en l’oblit” i, fins i tot, “darrerament s’ha arribat a fer anar les persones usuàries del tram entre Puigcerdà i la Tor de Querol en taxi”. Davant aquesta situació, la resolució demana preservar el servei actual de l’R3 fins a la Tor de Querol-Enveig, tal com es va acordar en un punt de la moció sobre Rodalies aprovada el 14 de desembre al Ple del Parlament. Tot plegat, en el context del pacte entre ERC i PSOE pel traspàs de Rodalies que delimita a Puigcerdà la infraestructura a traspassar de l’R3. Un acord que pels anticapitalistes és “confús” i “poc transparent”: “Cal que la Consellera expliqui bé l’abast que tenen els acords amb el govern espanyol”, ha explicat Montserrat Vinyets.
Per altra banda, la resolució aprovada insta el Govern a diverses qüestions relacionades amb el servei: que tots els trens que arriben a Puigcerdà vagin també a la Tor, que es treballi junt amb l’SNCF per coordinar més els horaris amb l’R3, que la correspondència entre R3 i aquests serveis de l’SNCF s’informi per tots els canals de Rodalies, que s’indiqui arreu que l’extrem nord de la línia és la Tor de Querol-Enveig, no pas Puigcerdà; que aquesta estació disposi de tots els serveis necessaris d’informació i venda de bitllets de Rodalies, que els maquinistes de Rodalies puguin fer-hi els descansos pertinents, i també que la connexió ferroviària transpirinenca es difongui específicament i es puguin oferir bitllets combinats.
En relació amb la infraestructura del tram, la resolució insta al Govern que vetlli perquè la via d’ample ibèric que utilitza l’R3 entre Puigcerdà i la Tor estigui amb els mateixos estàndards tecnològics de la resta de la línia. Actualment, en aquest tram hi ha el que s’anomena bloqueig telefònic, el més antic. Un bloqueig que implica que per a la circulació de trens els caps d’estació de Puigcerdà i la Tor s’hagin de trucar per autoritzar cada circulació. A part, que per bona part del tram hi ha una limitació a 40km/h pel mal estat de la via. A més, la resolució també demana que el Govern lideri la reobertura de la via d’ample estàndard fins a Puigcerdà, que fa dècades que aquesta via es troba en desús i, des del 2009, tallada a l’entrada a Puigcerdà. Amb aquesta reobertura, els trens de Tolosa i París de l’SNCF puguin començar i acabar a Puigcerdà, capital de la Cerdanya, i no a la Tor.
Per acabar, la resolució també insta el Govern a implicar-se la celebració del centenari de l’arribada del tren transpirinenc a la Tor de Querol-Enveig, que fou el 1929. La proposta de resolució ha comptat amb el suport de tots els grups en la majoria de punts, amb l’abstenció del PSC i el PP en alguns punts, el vot en contra del PP en el punt 3 i el vot en contra de l’extrema dreta en la totalitat dels punts.