La CUP omple les carreteres del país de cartells antifeixistes

Congreso

S’hi mostra el lema de campanya, ‘Plantem cara’ acompanyat ‘FCK NZS’ o la imatge gràfica de l’àguila franquista amb el cap tallat i la paraula […]

S’hi mostra el lema de campanya, ‘Plantem cara’ acompanyat ‘FCK NZS’ o la imatge gràfica de l’àguila franquista amb el cap tallat i la paraula ‘antifeixistes’

La CUP ha omplert les carreteres de Catalunya amb cartells de caire antifeixista. Amb motiu de la campanya electoral, l’organització anticapitalista ha col·locat en una cinquantena de tanques publicitàries dos dissenys de pancartes que reivindiquen la lluita històrica contra el feixisme de l’Esquerra Independentista. Els cupaires han tornat a reivindicar l’ús de la comunicació de guerrilla per tal de generar impacte i debat polític més enllà dels mitjans convencionals, buscant així trencar els marcs de debat imposats pels grans partits i pels interessos econòmics.

Els dissenys escollits són també una declaració de principis. Un d’ells, d’estètica ‘old school’, mostra un dibuix de l’àguila franquista amb el cap tallat i el lema de campanya de la CUP ‘Plantem Cara’ acompanyat de la signatura ‘antifeixistes’. L’altre, està inspirat en la samarreta casual ‘FCK NZS’, popularizada arreu d’Europa com a resposta al neonazisme i utilitzada, per exemple, per l’equip de futbol St Pauli (Alemanya). Per la seva banda, cal destacar que aquesta imatge va ser inspirada en el logo del grup de hip-hop RUN DMC. Així, davant d’aquest famós lettering, la CUP posiciona el seu lema de campanya, vinculant-lo a l’antifeixisme combatiu.

L’antifeixisme ha estat sempre un eix identificatiu de l’esquerra independentista i en el context actual de pujada de la representació de la ultradreta a les institucions -després que les eleccions municipals i autonòmiques hagin portat a VOX a governar a diversos municipis, la Comunitat Valenciana i obtenir la presidència del Parlament Balear- la CUP ha potenciat aquest eix de lluita aprofitant la campanya electoral.

En aquest sentit, Laure Vega, n2 al Congrés per la llista de la CUP a Barcelona, ha advertit que l’escenari que es dibuixa el 24 de juliol “planteja que si guanya el PP, guanya VOX i si guanya VOX, guanya Desokupa”. Per Vega això implica que “tindrem a Moncloa uns matons feixistes que quan porten corbata censuren la cultura: pel·lícules, obres de teatre i llibres i desnonen famílies quan porten el bat de beisbol, declarant la guerra als catalans, els treballadors, els migrants, les dones, el col·lectiu LGTB i tothom que no formi part de la seva societat”.

Tot i això, la CUP defensa que la campanya no pot centrar-se en el marc del ‘mal menor’ que, diuen, busquen els partits com el PSOE i Sumar, sense plantar cara: “És clar que no és el mateix que governi l’extrema dreta que no ho faci. Davant d’això la CUP ens presentem contra aquest retorn del No hi ha Alternativa de Thatcher que ara entona l’esquerra replegada, com una resposta per recuperar la iniciativa política, per dir que no passaran”, ha destacat Vega.

Per això l’organització anticapitalista assegura que serà “trinxera, altaveu i garantia de plantar cara per tots aquells drets guanyats i per guanyar-ne més”. I insisteix que la presència de la CUP al Congrés dels Diputats servirà “perquè no ens silenciïn a les feministes, perquè no es censuri la cultura, perquè no s’expulsi a les migrants, als que no ens podem pagar el lloguer, als que patim quan anem a fer la compra o ens arriba la factura de la llum”.

Així ho mostren també amb la campanya principal, que avui complementen. Una campanya inspirada en els recursos gràfics de l’artista Barbara Kruger, a partir de la qual els anticapitalistes contraposen aquells elements del sistema o de l’Estat contra els quals “plantaran cara”, acompanyant-ho de color i proposta alternativa.

Els cartells

Aquesta cinquantena de cartells s’han col·locat en carreteres de Barcelona -Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, Olesa de Montserrat, Palafolls, Ripollet, Rubí, Sant Adrià del Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa- Girona -Figueres, Girona, Salt, Santa Coloma de Farners- Llieda -Lleida i Tàrrega- i Tarragona -El Vendrell, Tarragona i Torredembarra.

9 de juliol de 2023