Contra la troika, en suport del poble grec

Davant els darrers esdeveniments en relació a la convocatòria d’eleccions anticipades a Grècia, la CUP-Alternativa d’Esquerres vol manifestar el respecte, i alhora defensa tancada, de […]

Davant els darrers esdeveniments en relació a la convocatòria d’eleccions anticipades a Grècia, la CUP-Alternativa d’Esquerres vol manifestar el respecte, i alhora defensa tancada, de la sobirania política, econòmica i popular que correspon únicament al poble grec i vol denunciar la ingerència inadmissible de la troika –FMI, CE, BCE– en la lliure determinació del futur de Grècia, el país més afectat pel règim de la deutecràcia que assota els pobles del sud d’Europa.

Des de la lectura pròpia que l’esquerra independentista fa de la situació política i económica grega –sense posicionar-se en cap cas en clau electoral o partidària–, la CUP vol denunciar obertament la regressió autoritària i la tirania dels mercats financers davant l’evident i alarmant menyspreu de la troika als mínims democràtics, la responsabilitat directa de la UE en els efectes socials devastadors que la crisi ha provocat a Grècia i front el descarat xantatge neoliberal anunciat per Merkel, el FMI i els mercats financers, en una dissort d’anunciats ‘cops de mercat’, que substitueixen, al segle XXI, els anteriors cops d’estat militars.

En aquest context alarmant, també cal afegir que el diputat per la CUP-AE, David Fernández, és un dels signants del manifest ‘Amb el poble grec, pel canvi a Europa’ fet públic avui i que signen diverses persons de l’àmbit social, sindical, polític, ecofeminista i cultural d’arreu de l’Estat espanyol. Des de l’àmbit dels Països Catalans també el cosignen, entre d’altres, Arcadi Oliveres, Teresa Forcades, Ada Colau o Gerardo Pisarello.

Amb el poble grec, pel canvi a Europa

Les pròximes eleccions gregues poden significar un punt d’inflexió en el panorama europeu. Grècia s’ha convertit en el laboratori polític i econòmic de les elits europees, que han sembrat misèria i cansament per tots els racons del sud d’Europa. Les receptes econòmiques de les retallades i l’austeritat, basades en pagar el deute a costa dels drets de la ciutadania, només han deixat un rastre d’atur, pobresa infantil, desesperació i barbàrie, juntament amb l’amenaça del retorn del feixisme encarnat en Alba Daurada, convertint en contemporanis mals i problemes que semblaven aliens a Europa.

Però el poble grec no s’ha resignat a ser cobaia de la Troica. Manifestacions, vagues, cooperatives laborals i solidaritat han estat la resposta a la dictadura del capital financer i dels mercats.

Ara hi ha l’oportunitat única de fer fora els responsables polítics del saqueig. Només conèixer-se la convocatòria de les eleccions, el Fons Monetari Internacional ha suspès la seva ‘ajuda’ (ajuda que només ha proporcionat a canvi dels drets de la gent) fins a conèixer qui encapçalarà el proper govern grec. Això demostra que els que s’han beneficiat de la crisi a costa de la majoria de la població desconfien de la democràcia i que el seu respecte a les urnes està condicionat al fet que siguin elegits els que defensen els seus privilegis. Ningú vota als mercats, però ells decideixen diàriament sobre les nostres vides i el nostre futur.

Perquè clar que hi ha alternativa a les seves polítiques. La situació del poble grec no és producte de lleis immutables sinó de decisions i interessos concrets. El acens electoral de SYRIZA és la mostra que una àmplia majoria social està dient prou! a la corrupció i el saqueig a què han estat sotmesos durant aquests anys. Una força política que ha estat en contacte amb les lluites que s’han donat en els carrers i que està disposada a portar el canvi polític a les institucions, canvi que només serà possible si el poble grec es manté mobilitzat als carrers, s’organitza en tots els racons de la societat i compta amb la solidaritat internacional de la ciutadania europea.

Estem convençuts que el poble grec trobarà a través de les urnes als lladres. En aquest cas, les dificultats i els xantatges seran enormes i la nostra obligació com a ciutadans europeus és i serà solidaritzar-nos amb la democràcia i la voluntat de canvi del poble grec. La seva victòria serà la nostra, però la seva derrota també. Per això, els i les signants d’aquest manifest fem una crida a tota la ciutadania a solidaritzar-se amb el poble grec, a no permetre que la democràcia sigui derrotada pels mercats i a impulsar accions que no deixin sols als grecs i gregues en el seu camí per conquerir la seva sobirania i els seus drets.

7 de gener de 2015